Sådan tiltrækker I flere frivillige til jeres forening

Står jeres forening og mangler frivillige, så skal du læse denne artikel for at få nogle gode tips til hvordan I nemmere kan tiltrække samt fastholde frivillige.

Fasthold jeres frivillige

Noget af det aller vigtigste i forhold til frivillige, er naturligvis at sikre at hver enkelt af jeres frivillige føler sig set, at der er meningsfyldte opgaver som skaber værdi for både den frivillige samt for foreningen. Derfor er det vigtigt at involvere de frivillige i foreningens arbejde, hvis nu en frivillig besidder faglige kompetencer eller har andre færdigheder som kan gøre gavn i foreningen, så tal med den enkelte frivillige om han/hun har lyst til at udnytte disse færdigheder i sit virke som frivillig i foreningen.

Bryd opgaver ned i mindre dele - "Lad være med at tage hele armen"

I mange foreninger har det igennem mange år været "Tordenskjolds soldater" der sørgede for alt, lige fra stiftelse, generalforsamlinger, drift, oprydning, juletræsfest... fortsæt selv listen... Problemet med dette er at det kan virke afskrækkende på potentielle frivillige at melde sig som frivillig, hvis ikke opgaverne de melder sig til er klart definerede og især afgrænsede. Det er trods alt nemmere at melde sig som frivillig til at komme og grille pølser på sportspladsen, hvis det er en god oplevelse for den frivillige så skal han/hun nok komme tilbage for mere.

Klub Frivillig har haft stor succes med netop dette princip og gik fra 16 frivillige til nu mere end 350 tilknyttede frivillige som hjælper til med alt fra at male klubhuset, til at arrangere Skønne Skævinge. Denne succes skyldes en synlig ledelse der sikrer at hver enkelt frivillige kan byde ind med lige præcis de ressourcer han/hun har at byde på, ved at lade de frivillige selv vælge deres opgaver direkte i CrewPlan. (Læs mere om ISS Klub Frivillig under Referencer)

Gør det nemt at BLIVE frivillig

Gør det så nemt at blive frivillig som det er over hovedet muligt, det gør I ved at lade de kommende frivillige kunne oprette sig selv i jeres foreningssystem eksempelvis CrewPlan. De frivillige skal gerne få adgang til alle de informationer de søger, så sørg for at jeres intranet indeholder dokumenter om arbejdsopgaver, beretning fra tidligere afholdte begivenheder sådan at det er nemt at få indblik i foreningens indre aktiviteter.

Sørg for at det er nemt at få telefonisk eller personlig kontakt til en i foreningen, der kan svare på spørgsmål fra kommende frivillige. For nogle personer betyder det alverden at kunne få svar på sine spørgsmål før de "tør" give tilsagn om at være frivillige.

Lad de frivillige selv vælge opgaver/vagter

Ved at bruge kalenderfunktionen i CrewPlan kan de frivillige selv få et overblik over hvilke opgaver der mangler bemanding, samtidig giver det overblik for alle i foreningen, ikke mindst lederne, at der findes en samlet oversigt over hvor mange frivillige der "er på arbejde" på de forskellige dage.

Nye frivillige vil måske tøve med at tage opgaver de ikke kender, så sørg for at der findes opgaver med plads til "et føl", sådan at de erfarne frivillige kan videregive deres erfaringer med opgaverne til nye frivillige. Om muligt så sørg også for beskrivelser af opgaverne på intranettet.

Hold åbent hus for nye frivillige

Hvis det er muligt så hold åbent hus hvor alle nye frivillige er velkomne til at komme og møde de andre frivillige, her er der også en god anledning til at fejre jeres succes med at skaffe nye frivillige. Sørg for at de erfarne frivillige i foreningen er til stede for at byde de nye velkomne samt at kunne svare på spørgsmål om opgaver og andet.

Ved